donderdag 12 augustus 2010

Een diagram verklaard


Wel, elke dag een overzicht maken heb ik niet lang volgehouden. Daarom dit nu maar ombouwen tot een iets meer standaard politiek blog.

Tom Louwerse wees me vandaag via Twitter op de pagina hier. Hier werden de gemeenten ingedeeld naar stemgedrag (tijdens de Europese verkiezingen van vorig jaar). Dit leverde ook een verdeling op van de partijen, maar een die niet echt overeenkwam met de traditionele links-rechts en progressief-conservatiefverhoudingen. De uitkomst staat hiernaast.

Enige tijd heb ik me afgevraagd wat deze assen nu eigenlijk voorstellen. In het artikel werd gesteld dat horizontaal de mate van religieusiteit staat, verticaal de elitistisch-populistische as. Dat is een mogelijkheid, maar ik denk dat er een betere verklaring gevonden wordt als we ons realiseren dat mensen die op 1 plaats in dit diagram staan, niet mensen zijn die politiek gelijke ideeën hebben, maar mensen die op dezelfde plaats wonen. Dan wordt de horizontale as plotseling heel duidelijk: het is de as van de urbanisatiegraad. Links staat het platteland, rechts de grote steden, in het midden de forensengemeenten en de provinciestadjes. De verticale as blijkt nu een religieuze as te worden: Onderaan staan de protestanten, bovenaan de gemeenten waar de katholieken de meerderheid uitmaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten